Domovoj Maximus

Al sinds het allereerste bestaan van sprookjes wordt de wereld geteisterd door kabouters, ze zitten letterlijk overal. En let op! Sinds kort zijn de kabouters gedigitaliseerd.
Ze terroriseren het internet, hebben toegang tot wachtwoorden, bankgeheimen, social media en bedrijfsgegevens.
Onder leiding van de wrede kaboutertiran Domovoj Maximus vormen kabouters een bedreiging voor onze digitale wereldorde. Niets of niemand is nog veilig.

H.J. van de KBDB (Harm Jan van der Heikamp van de KabouterBestrijdingsDienst Beilen) bindt de strijd aan en verdwijnt zelf in de Cyberspace. Zonder de hulp van zijn collega Joleen komt hij er nooit meer uit. Joleen heeft de kennis en vaardigheden van het publiek nodig om HJ te redden.

Deze IP (Interactive Performance) maakt gebruik van AR (Augmented Reality), AI-bots (Artificial Intelligent Robots) en OG’s (Online Games) en zet het GP (Geëerd Publiek) tot nadenken over hun eigen IG (Internet Gebruik) en hun EPW (Eigen Plaats in de Wereld).

Een sprookje over mediawijsheid en de angst voor zelfbedachte vijanden.



Regie en tekst: Henk de Reus
Spel: Annelieke Knol, Jeroen van der Hoorn
Vormgeving/Beeld: Louise Caspers
Realisatie cybertechniek: Gidi van Liempd
Foto: Jaspar Moulijn en Jeanet Bouwmeester

Recensie
Recensie Dagblad van het Noorden, 8 juli 2016, vier sterren

Recensie
Gezien in Zwolle, STT-presentatiedag, 19 januari '16, door Janneke en Eric, ICC-selectiegroep.
Hoe krijg je kinderen rond de 10 jaar zo ver dat ze weer in kabouters geloven? Door gebruik te maken van moderne cybertechnieken wordt het publiek in de voorstelling Domovoj Maximus meegezogen in een bijzonder avontuur. Een sympathieke, zich onwetend houdende medewerkster van de Kabouter Bestrijdingsdienst uit Beilen, weet precies hoe ze het publiek moet aanspreken. Ze helpen haar graag en veelvuldig en leven volop mee met de speciale opdracht om de naar internet gevluchte boze kabouters te bestrijden. Voor de kinderen bekende computerspelen vormen hierbij het voertuig van de queeste. In de mix tussen realiteit en virtualiteit speelt ook de verhaallijn over de verliefdheid van de hoofdrolspeelster op medespeler Harm-Jan (HJ genoemd), die in het internet gevangen zit. De kinderen hebben ook hier een oplossing voor! Je gaat gewoon met elkaar naar de bios, de virtuele wereld speelt hierin geen rol. Als volwassene verbaas je je over de kennis en alertheid van de kinderen, die zich moeiteloos in de virtuele wereld verplaatsen. Door een onverwacht technisch probleem kan de voorstelling niet uitgespeeld worden. Dit wordt goed opgelost met het publiek, dat de toezegging krijgt dat de voorstelling later nogmaals voor hen zal worden gespeeld. We starten het level gewoon opnieuw zou je kunnen zeggen. En dit spel speel je graag nog een keer helemaal uit!

Score
Geschikt voor doelgroep 5/5
Sluit aan bij kerndoelen 5/5
kwaliteit begeleidend lesmateriaal 5/5
betrokkenheid en verwondering kinderen 5/5

Agenda

Toon archief
Januari 1970
Datum Tijd Plaats Locatie Opmerking
Februari 2016
Datum Tijd Plaats Locatie Opmerking
Juni 2016
Datum Tijd Plaats Locatie Opmerking
Juli 2016
Datum Tijd Plaats Locatie Opmerking
September 2016
Datum Tijd Plaats Locatie Opmerking
Oktober 2016
Datum Tijd Plaats Locatie Opmerking
November 2016
Datum Tijd Plaats Locatie Opmerking
December 2016
Datum Tijd Plaats Locatie Opmerking
Januari 2017
Datum Tijd Plaats Locatie Opmerking
Februari 2017
Datum Tijd Plaats Locatie Opmerking
Maart 2017
Datum Tijd Plaats Locatie Opmerking
April 2017
Datum Tijd Plaats Locatie Opmerking
Juli 2017
Datum Tijd Plaats Locatie Opmerking
Oktober 2017
Datum Tijd Plaats Locatie Opmerking
December 2017
Datum Tijd Plaats Locatie Opmerking
Januari 2018
Datum Tijd Plaats Locatie Opmerking
Februari 2018
Datum Tijd Plaats Locatie Opmerking
Maart 2018
Datum Tijd Plaats Locatie Opmerking
Mei 2018
Datum Tijd Plaats Locatie Opmerking
Februari 2019
Datum Tijd Plaats Locatie Opmerking
Zo 03 Feb 15.00 uur Hoogezand Kielzog Kunstencentrum