Up North

Up North is een interdisciplinair laboratorium waarin jonge noordelijke cultuurmakers in de urban- en popcultuur kunnen experimenteren en hun talenten kunnen ontwikkelen.

We gebruiken hierbij een brede definitie van urban- en popcultuur die alle kunstvormen raakt. Urban- en popcultuur zijn discipline overschrijdend en verbindend, van muziek, dans, poëzie, spoken word, vormgeving, fotografie, film, multimedia, design, mode, theater en de opzettelijke vermenging en onderlinge confrontatie van deze kunstvormen.

Ben jij een jonge noordelijke cultuurmaker op zoek naar vernieuwing en een discipline overstijgende benadering, die Up North optimaal wil benutten om jezelf te ontwikkelen en tot een bijzondere producties te komen, dan zijn we benieuwd naar je ideeën.

Uit de ingediende ideeën en plannen worden per ronde drie concepten per provincie (Friesland, Groningen en Drenthe) geselecteerd. Op basis van de ingediende plannen wordt een voorselectie makers uitgenodigd voor een pitch. De ideeën en plannen moeten publiekelijk presenteerbaar zijn. Een panel gaat die middag in gesprek met de makers en selecteert hieruit één idee per provincie. De drie geselecteerde makers mogen vervolgens een professioneel team van medewerkers en begeleider(s) samenstellen waarmee ze hun idee kunnen realiseren, dit in samenwerking met de Popfabryk (Friesland), Urban House Groningen (Groningen) en Garage TDI (Drenthe). Twijfels of vragen, neem dan contact op met één van deze productiehuizen.

Op dit moment zijn er drie open call’s geweest – september 2018, maart 2019, september 2019. Er is nog geen nieuwe ronde gepland. Up North is gefinancierd voor drie rondes. In geval Up North verlengd wordt volgen nieuwe rondes.


Projecten in ontwikkeling (pitch 3 oktober 2019)


Dome
Bleu debuteert met de muzikale voorstelling Dome, die vertelt over liefde, verlies en religie. De voorstelling is gebaseerd op persoonlijke verhalen van de songwriter en zanger van Bleu, Gerian Hulst. Geïnspireerd op de ironie van het noodlot uit de Griekse tragedies heeft hij deze verhalen vertaald naar een alternatieve tijdlijn.

In Dome wordt de vraag gesteld: als niets een goede afloop heeft, wat heeft dan nog nut? De voorstelling volgt een tijdlijn waarop jonge liefde, de ontsnapping uit de wereld waarin je bent opgegroeid en het conflict tussen kerk en religie tot een conclusie komen. Deze is bitterzoet: niet alles is makkelijk en niet alles heeft nut, maar dat betekent niet dat er geen schoonheid in zit.

De ingetogen, verhalende muziek komt samen met de instrumentatie van Sander Koning en wordt een mix van elektronische pop met een intens melancholisch gevoel. 

Concept, tekst, zang Gerian Hulst
Compositie en livemuziek Sander Koning
Decor Janneke Hoek
Regie Jesse van der Wel
Promotiemateriaal Floor Kruk
Coaching Frederieke Vermeulen


Spanning op het bewustzijn

Overspannen, héél erg overspannen, burn-out.
Bart kreeg bezoek van de man met de hamer. Van de ene op de andere dag kon hij niets meer, echt niets.
Wat is een burn-out nou precies? Wat doet het met je? En hoe leg je dat uit aan je omgeving?
De man met de hamer is streng, maar ook rechtvaardig. Als je stil durft te staan, ook bij jezelf, leert hij je stap voor stap hoe je ermee om kunt gaan en waar je op moet letten in de toekomst.

In samenwerking met Up North en Dichter Bij Leeuwarden heeft Bart een team van makers samengesteld waarmee hij een performance heeft gemaakt die de toestand van een burn-out - door middel van een spannend samengaan van woordkunst, beeld en geluid - invoelbaar en bespreekbaar maakt voor een breed publiek.

Tekst en spel Bart van der Vinne
Artistiek advies Annemarie Lindeboom (Dichter Bij Leeuwarden)
Regie Sander Roux
Co-creator muziek, beeld en geluid Boris Stokman
Coach
Frederieke Vermeulen
Productie
Garage TDI  


Producties op tour:


GEMAAL
In GEMAAL voert Het Kanaal je mee stroomopwaarts naar de bron van de Nederlandse waterstaat en laat zich daarna meesleuren door de stroming naar de monding in een stijgende zee.

Met GEMAAL laat Het Kanaal het leven op land-onder-zeespiegel zien als een overwinning, als een bevestiging van de ogenschijnlijke superioriteit van de mens, maar ook als een chronische dreiging. Met de aanhoudende strijd tegen de waterdruk trekken ze tegelijkertijd een parallel met het mentale gevecht tegen overspanning door een oplopende druk.

Pak uw schep en graaf!

Deze voorstelling is gemaakt door Het Kanaal. De markante Groninger firma Het Kanaal is een bonte, oranje bende van hardwerkende scheppers. Omdat niets hen van de straat heeft gehouden, zijn ze daar gebleven. In dit onherbergzame landschap van beton, asfalt en staal, zijn deze arbeiders een baken van hoop op deze haast-vergane aardkloot. Verlicht door de mystieke en overweldigende kracht van Moeder Natuur, banen zij zich een weg door het tumultueuze leven in de 21e eeuw met hun eigenzinnige beeldende muziektheater.

Meer over GEMAAL bij Up North


Mijn Augustus
Mijn Augustus is een theatraal reisverslag van de ontdekkingsreis van theatermaker Tim Verbeek, die op zoek ging naar de sporen die de ambitieuze keizer Augustus naliet in Europa en in hemzelf. Hij onderzoekt hoe Augustus ruim 2000 jaar na zijn dood ook zijn leven nog beïnvloedt. Met veel slagwerk en fascinerende, autobiografische elementen uit het leven van beide mannen.

Iedereen die één van de beroemde stripboeken over de avonturen van Asterix en Obelix heeft gelezen kent de bovenstaande quote. Obelix tikt meermaals met zijn vinger tegen zijn helm en zegt het vervolgens verzuchtend. Wanneer we het over de Romeinse keizer Augustus hebben, zou Obelix wel eens een beetje gelijk kunnen hebben. Augustus was een rare jongen. Een rare maar fascinerende jongen. Op negentienjarige leeftijd bracht hij een leger op de been waarmee hij Rome (dat in zijn ogen onderdrukt werd door een vijandig bestuur) bevrijdde, op tweeëntwintigjarige leeftijd beoorlogde hij de moordenaars van zijn vader en overwon die ook en op zesendertigjarige leeftijd was hij keizer van heel het Romeinse rijk. Kortom, Augustus was een rare jongen met een onstopbare ambitie.

Concept, tekst en spel Tim Verbeek
Regie Karel Hermans
Coaching Frederieke Vermeulen
Componist Adriaan Groffen
Slagwerk Adriaan Groffen / Mats Voshol
Vormgeving Eva Koopmans
Techniek Janine de Weerd

Mijn Augustus bij Up North