Navigatie overslaan

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving.

Lees onze cookieverklaring

Van hier tot oneindig

Binnenkort bezoek je met je klas de voorstelling Van hier tot oneindig. Voor deze voorstelling hebben wij een educatief programma ontwikkeld waarmee je de klas kunt voorbereiden op het voorstellingsbezoek en met hen de voorstelling kan nabespreken. Dit programma bestaat uit opdrachten die je als docent zelf met je klas kunt uitvoeren, maar er zijn ook mogelijkheden om bijvoorbeeld een extra workshop via ons te boeken gegeven door een theaterdocent. Op deze pagina vind je meer informatie over ons aanbod en de mogelijkheden rondom deze specifieke voorstelling.

Voorbereiding

Kinderen kijken gerichter naar een voorstelling als zij op de één of andere manier hierop zijn voorbereid. Een eerste stap om de voorstelling te introduceren is een gesprek. Voor sommige leerlingen is het theater een nieuw begrip. Het is daarom fijn om eerst met de kinderen een gesprek te hebben over wat theater is en wat er van je verwacht wordt als je naar een theatervoorstelling gaat. Op de extra educatiemateriaal-pagina vind je handvatten die je kunnen helpen om dit gesprek te voeren. Na afloop kun je het hebben over de voorstelling zelf en de thema’s daarvan. Hieronder vind je enkele opdrachten die je zelf kunt doen met je klas.

Hieronder staan een aantal vragen beschreven die je kan gebruiken om met de kinderen in gesprek te gaan over het thema van de voorstelling. Het is van belang om dit gesprek open te houden; geef geen goed of fout antwoorden. Stel vooral veel vragen. Zo kom je waarschijnlijk met je klas op verrassende inzichten.

  • Wat zit er tussen hier en oneindig?
  • Wat is oneindigheid?
  • Als het heelal een vorm zou zijn, welke vorm zou dat dan zijn volgens jou?
  • Wat is het heelal en wat is daar te zien?
  • Waar begint het heelal en waar houdt het heelal op?
  • Hoe belangrijk ben jij in het hele heelal?
  • Waar ben jij tussen hier en oneindig?

Zet de tafels en stoelen aan de kant of ga met je klas naar het speellokaal. Kies met de klas een voorwerp die je in het midden van het lokaal neerzet. Dit middelpunt staat steeds symbool voor een plek die een belangrijke rol speelt in het leven van de kinderen.

Vertel steeds wat het middelpunt symboliseert en laat de kinderen ergens in het lokaal gaan staan om aan te geven hoever zij van dit middelpunt zijn verwijderd volgens hen.

Bijvoorbeeld: de eerste keer staat het middelpunt voor de school. Vraag aan de leerlingen: hoe ver woon je van school? Degene die het dichtst bij school woont, staat het dichtste bij het middelpunt.

Wat een mooi gesprek kan opleveren met de kinderen is het verschil van letterlijke afstand en het gevoel van afstand. Een kind dat lopend naar school gaat kan het gevoel hebben dat het verder van school woont dan een kind dat op de fiets naar school gaat.

Verschillende middelpunten die onderzocht worden met de klas zijn:

  • De school
  • Het huis van je beste vriend/ vriendin.
  • Het sportveld/ sportzaal waar je elke week sport.
  • Het huis van je opa of oma.
  • De plek waar je geboren bent.
  • Het land waar je het laatste op vakantie bent geweest.
  • Het land waar je nog graag een keer op vakantie zou gaan.

Het is ook leuk om met de kinderen extra plekken te verzinnen.

Na afloop

Wanneer je samen met de leerlingen terug bent in de klas, is het waardevol om de kinderen onderling indrukken te laten uitwisselen en de thema’s die in de voorstelling worden aangesneden te vertalen naar hun eigen ervaring. Hieronder vind je enkele opdrachten die je zelf met de klas kunt doen.

De thema’s die worden aangesneden in de voorstelling zorgen hopelijk voor voldoende gesprekstof. Om verder te praten over het thema van de voorstelling hebben wij een aantal vragen geformuleerd.

TIP: zorg dat de leerlingen in een kring zitten zodat iedereen elkaar kan zien. Neem onderstaande vragen als houvast voor het voeren van een filosofisch gesprek met de leerlingen. Vertel de leerlingen dat er geen goed of fout is bij het beantwoorden van deze vragen. Door met elkaar te praten en elkaar vragen te stellen, word je samen wijzer.

De vragen die je kan stellen in de klas:

  • Waar ontstaat een gevoel?
  • Waar word jij wel eens boos van?
  • Wat gebeurt er met jou wanneer je boos bent?
  • Waar voel jij het in je lichaam wanneer je boos bent?
  • En hoe zit dat met andere gevoelens, waar voel je die?
  • Waarom worden mensen boos, verdrietig, bang of blij?
  • Wat doe jij om jezelf rustig te krijgen wanneer je heel boos bent?
  • In de voorstelling laat Joes Henk uitzoomen om om te gaan met zijn boosheid. Henk zoomt dan steeds verder uit en dat vindt Joes heel eng. Wat denk jij? Hoever kan je uitzoomen voordat het te ver gaat?

In ons sterrenstelsel zijn nu acht planeten bekend. Daarnaast zijn er heel veel andere planeten ontdekt door wetenschappers. Zover nu bekend is, is de aarde de enige die wordt bewoond. Maar stel je eens voor dat in ons sterrenstelsel een negende onontdekte planeet wordt gevonden die jij mag gaan ontdekken. Wat zou jij op die planeet willen vinden? Hoe zou dit planeet er volgens jou uit moeten zien?

Wat heb je nodig?

  • Papier
  • Verf
  • Potloden
  • Stiften
  • Extra knutselspullen naar keuze.

Stap 1
Beschrijf/maak/knutsel/teken allemaal een eigen fantasieplaneet, hoe zou jou ideale planeet er uit zien?

Stap 2
Bedenk allemaal een naam voor je planeet.

Stap 3
Gebruik alle gemaakte planeten om een eigen sterrenstelsel met de klas te maken. Je kan ze bijvoorbeeld ophangen, neerleggen of elk kind zijn eigen planeet laten vasthouden en neerzetten in het klaslokaal.

Stap 4
Laat de kinderen daarna over hun eigen ontdekte planeet vertellen als een echte ontdekkingsreiziger. Wat is er te zien en te doen op die planeet? Nadat iedereen heeft verteld kan je kijken met de klas waar overeenkomsten en verschillen te vinden zijn tussen de verschillende planeten.

Het menselijk lichaam bestaat uit allerlei organen en bacteriën die ons lichaam draaiende houden. In de voorstelling kreeg je al een inkijkje in het lichaam van Joes. Voor de volgende opdracht ga je een inkijkje geven in jouw lichaam met behulp van een voice-over als in een echte natuurdocumentaire. Je vertelt dus eigenlijk het verhaal van je eigen lichaam.

Wat heb je nodig?

  • Pen
  • Papier

Stap 1
Kies drie organen uit om op je reis naar je binnenste langs te gaan. Wat lijkt het jou het interessantste om over te vertellen? Is dat hoe jouw hersenen werken? Of wil je juist je maag induiken? En bedenk zelf welke route jij langs die drie organen gaat afleggen.

Stap 2
Schrijf een kort verhaaltje bij alle drie de plekken uit je route. Wat is daar te zien, te doen of wat er gebeurt er?

Stap 3
Vertel jouw verhaal aan iemand uit de klas. En misschien is het leuk om te kijken of jouw hersenen of jouw maag of jouw longen heel anders werken dan die van je klasgenoten.

Meer weten over educatie?

Educatie op maat, inspiratie nodig of opzoek naar theaterdocenten? Neem gerust contact met ons op via roel@garagetdi.nl