Navigatie overslaan

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving.

Lees onze cookieverklaring

1000 kilo watten

Binnenkort bezoek je met je klas de voorstelling 1000 kilo watten. Wij hebben een educatief programma ontwikkeld. Dit programma bestaat uit opdrachten die je als docent zelf met je klas kunt uitvoeren, maar er zijn ook mogelijkheden om bijvoorbeeld een extra workshop via ons te boeken gegeven door een theaterdocent. Op deze pagina vind je meer informatie over de mogelijkheden rondom deze specifieke voorstelling.

Waar gaat de voorstelling over?

1000 kilo watten is een voorstelling voor 14+ van Garage TDI in samenwerking met Stichting Route Jack over depressie en de verschillende verdedigingsmechanismen van de mens om hiermee om te gaan. Over hoe eenzaam het kan zijn als je aan depressieve gevoelens lijdt en over de machteloosheid van de omgeving. Maar ook een voorstelling met humor, luchthartigheid en troost om zo een jong publiek handvatten te geven om de strijd tegen deze, vaak onzichtbare, vijand aan te gaan.

Na afloop

Na afloop van de voorstelling is er altijd een kort nagesprek met de acteurs, dit gesprek kan een mooi startpunt zijn om in de mentorlessen verder te werken met het thema depressie. Bij deze voorstelling kun je ook een extra educatieve activiteit boeken. Zoals een theatraal nagesprek (60 minuten) of een creatieve verwerkingsworkshop (120 minuten). Ter voorbereiding op de voorstelling bieden we kosteloos een online meeting aan waarin we je meer kunnen vertellen over de voorstelling. Je krijgt tips over hoe je de klas kan voorbereiden op de voorstelling en hoe je achteraf verder kunt doorwerken op dit thema. Of bekijk de docentenhandleiding voor meer informatie.

Zelf aan de slag

Hieronder vind je enkele tools die je kunnen helpen bij het zelf invullen van een les over het onderwerp van de voorstelling.

Routekaart zorg Garage TDI Download

Na afloop van de voorstelling kun je ook samen met je klas napraten over de voorstelling. Het doel van dit gesprek is om de leerlingen bewust te maken van het feit dat door gevoelens te delen en hierover te praten dat kan helpen.

  • Laat de leerlingen in een kring zitten, dat draagt bij aan ieders deelname bij het gesprek.
  • Zorg ervoor dat de leerlingen telefoons in hun tas stoppen.
  • Probeer als gespreksleider het gesprek met humor en lichtheid in te gaan.

Stap 1
Laat leerlingen één woord noemen die bij ze opkomt na het zien van de voorstellingen. Schrijf alle genoemde woorden op het bord.

Stap 2
Selecteer een paar woorden die opvallen en vraag hierop aan de leerlingen die deze vragen hebben genoemd. Wat vond je heftig? Wat vond je ontroerend? Ga aan de hand van de antwoorden het gesprek aan met de andere leerlingen. Herkennen zij zich hier ook in of juist niet? En waarom?

Stap 3
Vinden leerlingen het lastig om woorden te geven aan hun eigen mening? Dan kan je als gespreksleider ook proberen om via een aantal meer inhoudelijke vragen over de voorstelling het gesprek aan te gaan. Het doel hiervan is om samen te praten over de symbolen die in de voorstelling worden gegeven. Er zijn geen goede of foute antwoord, het gaat om het gesprek.

  • Waar staat de titel 1000 kilo watten voor?
  • In welk van de twee personages herkende je je het meest? En waarom?
  • Wat vinden jullie van Izzy? Wat is er met haar aan de hand denk je?
  • Ziet een depressie er altijd zo uit zoals bij Izzy? Zo niet, weet iemand hoe het er dan uit kan zien?
  • Wat voor gedrag zag je bij de politieman? Wat vond je daarvan?
  • Wat denken jullie dat de decorontwerper met het decor wil vertellen?
  • Wat vond je van het kostuum van het meisje? Lijkt het je fijn om een trui te hebben die je letterlijk helemaal dicht kan ritsen? Wat levert dat op denk je?

Stap 4
Uiteindelijk is het doel van het nagesprek om het met de leerlingen te hebben over depressie of het hebben van sombere gevoelens. Zodat ze weten dat ze niet alleen zijn en waar ze naar toe kunnen voor hulp.

De volgende vragen kunnen hierbij helpen:

  • Veel mensen hebben last van sombere gevoelens. Uit onderzoek blijkt meer dan 80 procent van de mensen hier wel eens last van hebben. Herkennen jullie dat bij jezelf of misschien in je omgeving?
  • Hoe zou het komen dat er zoveel mensen op dit moment somber zijn?
  • Wat zou kunnen helpen bij het verlichten van sombere gevoelens?
  • Hoe kan je elkaar helpen?
  • Wat kan de school hierin betekenen?

Stap 5
Bespreek samen met leerlingen waar ze terecht zouden kunnen voor hulp. Hierbij kan de routekaart die voor deze voorstelling ook gebruikt worden.

Websites ter inspiratie

Mind Young
Platform voor jongeren over mentale gezondheid. Hier kunnen jongeren informatie vinden, herkenbare verhalen lezen, tips vinden over alles wat met je mentale gezondheid te maken heeft. Zie: mindyoung.nl

Hey het is oke
Een website van de rijksoverheid over het omgaan met mensen met mentale klachten. Hier vind je tips hoe je met leerlingen kan spreken over mentale gezondheid, welke vooroordelen er bestaan en meer informatie vinden over hoe men hulp kan krijgen bij het omgaan met psychische klachten. Zie: heyhetisoke.nl

Pratenonline
Een website voor jongeren die zich down of gespannen voelen. Hier kunnen ze online chatten met een professional. Zie: pratenonline.nl

Kopp Support
Een website voor jongeren die te maken hebben met ouders die psychische en/of verslavingsproblemen hebben. Op deze website vinden ze informatie, kunnen ze contact opnemen met een professional en kunnen ze deel nemen aan een online groepscursus. Zie: koppsupport.nl

Bondgenoten: Documentaire over jongeren met een depressie
In deze documentaire vertellen jongeren met een depressie hun verhaal en vertellen psychiaters over hoe een depressie ontstaat. Bekijk hier de documentaire.

Meer weten over educatie?

Educatie op maat, inspiratie nodig of opzoek naar theaterdocenten? Neem gerust contact met ons op via roel@garagetdi.nl